סודם של היזמים

כמעט כל אחד מחביא איזשהו חלום נסתר להקים סטארט אפ חדשני ומרגש. יש אשר אף הגשימו את הרעיון שלהם ומימשו את התכנית להקמת מיזם בישראל. הדעה הנשמעת על פי רוב בישראל הינה כי ישראל הינה מעצמת סטארט אפים שלא כולם מצליחים, בסופו של יום.מסתבר כי קל מאד להקים סטארט אפ בישראל, אבל מה הסיכויים לנהל אותו בהצלחה? על מנת להבטיח כי היכולת להקים סטארט אפים תלך ותשתכלל כמו אצל גיא גלבויז וטובים אחרים, חשוב לקרוא על תכונות היזם מבעוד מועד.

המהות הבסיסית של היזמות הינה מתן מענה לצרכים קיימים של חברה כך שעל ידי סיפוק הצורך מייצר היזם ערך כלכלי מהותי. זהו למעשה הבסיס של כל עולם היזמות והשאלה שמנחה כל יזם,ב ין שהוא מודע לכך ובין שלא. "מה יהיה המוצר לו יהיה ביקוש בחברה?", "איזה צורך חברתי או טכנולוגי, כלכלי או מכל סוג אחר – טרם נענה וניתן ליישמו?". יזמות מצליחה היא זו המגבשת רעיון ממוקד סביב צורך קיים ומצליחה להביא אותו לידי יישום תוך הוצאה מינימלית של משאבים שונים וזמן.

יזמות נועדה על מנת להקים עסק חדש או להרחיב את פעילותו של עסק ישן וקיים זה מכבר. היזם מבצע מגוון פעולות מקבילות על מנת לפתח את העסקים הקיימים שלו ולהקים עסקים חדשים הנמצאים בקנה. למעשה, היזמות הינה גורם כה חשוב בעולם העסקים עד כי כלכלנים רבים מכלילים אותה יחד עם שאר גורמי הייצור שהינם חומרי גלם, עובדים והון.

העיקר של היזמות, כאמור, הינה מציאת או המצאת מוצר אשר יש לו תועלת. כאשר למוצר זה לא תהיה תועלת בעיני הסביבה, ולא משנה כמה הרעיון עצמו יהיה מוצלח – לקוחות פטנציאליים פשוט לא ישלמו על המוצר. כמו כן, לא רק התועלת היא זו שנדרשת, אלא גם מודל עסקי ברור ומובן שניתן יהיה ליישמו בשלבים הקריטיים של הקמת המיזם בפועל. מיזם שאינו מלווה במודל עסקי ברור וכזה שניתן ליישמו, עלול למצוא את עצמו לא שמיש וללא כל תועלת בעולם העסקי או בכלל.

יזמות